Zawór rozprężny w urządzeniu klimatyzacyjnym spełnia dwa zasadnicze zadania:
1) gwałtownie obniża ciśnienie (i tym samym temperaturę) ciekłego czynnika chłodniczego napływającego do parownika ze skraplacza poprzez filtr – osuszacz
2) reguluje dopływ czynnika do parownika w taki sposób, by niezależnie od obciążenia cieplnego czynnik odparował całkowicie w parowniku oraz by jego pary osiągnęły stopień przegrzania gwarantujący dotarcie do sprężarki w stanie gazowym
Ze względu na budowę termostatyczne zawory rozprężne można podzielić na standardowe typu „L”, typu „H” lub zblokowane.
W skład zaworu wchodzą:
korpus z:
- przyłączem wlotowym i wylotowym czynnika chłodniczego
- kalibrowaną dyszą z otworem o małej średnicy, która powoduje spadek ciśnienia; ciekły czynnik chłodniczy po przejściu przez dyszę ulega rozprężeniu i rozpyleniu
- zespołem regulacyjnym
- kanałem wyrównania ciśnienia, łączącym króciec wylotowy z dolną komorą puszki z membraną
puszka z membraną; membrana dzieli puszkę na dwie komory; na membranę od góry działa ciśnienie odpowiadające temperaturze mierzonej przez czujnik temperatury (wypełniony gazem czułym na temperaturę), a od dołu – ciśnienie odpowiadające ciśnieniu czynnika chłodniczego w parowniku (za zaworem rozprężnym)
zawór regulujący przepływ czynnika chłodniczego
para szpilek łączących mechanicznie membranę z zaworem regulacyjnym. Obniżenie ciśnienia i temperatury czynnika odbywa się w kalibrowanej dyszy. Ruchy membrany są przenoszone na zawór mechanicznie. Czujnik temperatury, rurkę kapilarną i puszkę nad membraną wypełnia płyn o charakterystyce podobnej (lub identycznej) do charakterystyki czynnika w urządzeniu klimatyzacyjnym. Zawór reguluje przepływ czynnika, tak by na wyjściu z parownika osiągnął on odpowiedni poziom przegrzania. Wstępne napięcie sprężyny, decydujące o stopniu jego przegrzania, jest nastawiane fabrycznie i nie wolno go potem zmieniać.
W tej wersji kanał wyrównania wewnętrznego jest zasłonięty i nie ma wpływu na działanie zaworu.
Zawór tego typu składa się z:
1) korpusu o kształcie równoległościanu z przyłączami do połączenia
z urządzeniem klimatyzacyjnym
2) dyszy do rozprężenia i rozpylenia czynnika chłodniczego
3) kanałów, którymi przepływa czynnik chłodniczy
4) czujnika termostatycznego
5) zaworu regulacyjnego
W zaworze czynnik chłodniczy przepływa dwiema drogami:
pierwszą drogą czynnik chłodniczy przepływa za skraplacza (przez filtr), poprzez dyszę i zawór do parownika
drugą drogą czynnik chłodniczy płynie z parownika do sprężarki, omywając czujnik termostatyczny i działając na membranę w ten sam sposób jak w zaworze typu „L” z zewnętrznym wyrównaniem.
W urządzeniach z zaworem rozprężnym typu „H” blok parownika ma obok siebie dwa przyłącza – wlotowe i wylotowe – umożliwiające bezpośrednie podłączenie zaworu.
Wybór rodzaju zaworu zależy zwykle od spadku ciśnienia w parowniku: jeżeli spadek jest umiarkowany (niższy niż 0,2 bar) stosuje się zawór z wewnętrznym wyrównaniem; w przeciwnym razie zaleca się użycie zaworu z wyrównaniem zewnętrznym.
Zawór rozprężny jest kalibrowany przez producenta. Pod żadnym pozorem nie wolno korygować kalibracji fabrycznej.
Ogólna zasada mówi, że zawór rozprężny ma znajdować się w strumieniu klimatyzowanego powietrza, możliwie jak najbliżej bloku parownika, by łącząca je rurka była jak najkrótsza. Chodzi o to, aby uniknąć parowania czynnika w rurce poza strumieniem powietrza.
Niespełnienie tych warunków skutkuje spadkiem wydajności urządzenia klimatyzacyjnego i dodatkową „produkcją” kondensatu na rurce, który może się przelać do kabiny pojazdu.
W urządzeniach ze sprężarkami o zmiennej wydajności sprężarka działa bez przerwy (podczas pracy urządzenia), wywołując cyrkulację czynnika. Zawór rozprężny nie może się całkowicie zamykać. Dlatego w takich urządzeniach nie można stosować zaworów dla urządzeń ze sprężarkami o stałej wydajności, lecz zawory specjalne, odpowiednie tylko dla urządzeń ze sprężarkami o zmiennej wydajności.
Copyright © 2008-2010 EPrace oraz autorzy prac.